Το έργο του Ερνέστ Πινιόν Ερνέστ με τον τίτλο ‘Αϊτή’, αναφέρεται στο νησί της Καραϊβικής με την πολύπαθη ιστορία, προσπαθεί να ανιχνεύσει τη μυστική διαδρομή του αίματος και εκτίθεται στην γκαλερί Λελόν.

© Pignon Ernest & galerie Lelong

Και σ’ αυτήν την ενότητα ο καλλιτέχνης εφαρμόζει την γνώριμη πρακτική του με επικολλήσεις φωτογραφιών και σχεδίων σε επιφάνειες και τοίχους τα οποία σχολιάζουν οδυνηρές στιγμές της χώρας. Μια μακρά σειρά δολοφονιών, αγριοτήτων και κακουχιών που έχουν πλήξει την Αϊτή αφήνοντας μια ανεπούλωτη πληγή και ένα αίσθημα εγκατάλειψης. Ο Ερνέστ Πινιόν Ερνέστ με τις εικόνες -επάνω σε επεξεργασμένο χαρτί ή φύλλα αλουμινίου- που τοποθετεί στις διάφορες επιφάνειες δεν επιδιώκει να καλύψει την αιματηρή προϊστορία της χώρας, αλλά αντίθετα, να αποκαλύψει άγνωστες ίσως καταστάσεις. Μεταξύ αυτών και τα σχεδιαστικά πορτραίτα των Καρλομάγνου Περάλτ* και Ζακ Στεφέν Αλεξί*, δύο διανοουμένων και ποιητών που δολοφονήθηκαν, ο ένας από τον ιμπεριαλισμό και ο άλλος από τον εθνικισμό.

πορτραίτο του
Ζακ Στεφέν Αλεξί
© Pignon Ernest & galerie Lelong
Καρλομάγνος Περάλτ
© Pignon Ernest & galerie Lelong

Αναφέρει ο ίδιος σχετικά με το έργο του:

«Η συνάντηση με τον Λιονέλ Τρουιγιό, οι προφανείς συγγένειές μας και η ανακάλυψη του έργου του μου επέτρεψε να πλησιάσω την αϊτινή πραγματικότητα και την ποίησή της, που είναι αδιαχώριστα, και με οδήγησε στο έργο και στο πρόσωπο του Ζακ Στεφέν Αλεξί (1922-1961). Ανακάλυψα τη γραφή και το πεπρωμένο του, που συνδυάζονται για να τον κάνουν μια από αυτές τις μορφές, όπως ο Μαχμούντ Νταρουίς, ο Νερούδα ή ο Παζολίνι, που ενσαρκώνουν την εποχή τους, την κοινότητά τους, τους ανθρώπους τους, την ιστορία και τις φιλοδοξίες τους.

Το νησί της Αϊτής είναι ένα σταυροδρόμι πολιτισμών, πεποιθήσεων και θρύλων, από τον πιο μαγικό έως τον πιο χοντροκομμένο. Οι τυραννίες φαίνεται να είναι διαρκώς παρούσες στην Αϊτή, επιβάλλονται με ακραία βία και στην επιθυμία τους να τρομοκρατήσουν, η σκληρότητά τους είναι όλο και πιο ορατή.

Σε αυτό το ιστορικό πλαίσιο αχαλίνωτης σκληρότητας, όπου προαναγγέλονται, ανακοινώνονται και προβάλλονται βασανιστήρια και δολοφονίες, τι σημαίνει για τον Ντουβαλιέ να αρνηθεί ότι διέταξε την εκτέλεση του Ζακ Στεφέν Αλεξί; Εκτός αν αυτό σημαίνει ότι γνώριζε την αθλιότητα του εγκλήματός του και συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε – ακόμη και μετά το πέρασμα του χρόνου – να αντιμετωπίσει «την κραυγή ενός ποιητή που σκοτώνουμε» (το έγραψε ο Αραγκόν για τον Λόρκα). Επειδή ο εν λόγω ποιητής (η σκέψη του, η γραφή του και η φαντασία του) είναι η ίδια η χώρα.

Νεκρός και στερημένος από έναν τάφο, το πού βρίσκεται το σώμα του άγνωστο, ήθελα να χρησιμοποιήσω τα πρώτα μου κολάζ για να επιστρέψω το πρόσωπο του Ζακ Στεφέν Αλεξί στους δρόμους του Πορτ-ο-Πρενς: το πορτραίτο του, συνοδευόμενο από σύμβολα από το έργο του, χαραγμένο σε μια εικόνα μιας πόρτας, τοποθετώντας το πεπρωμένο του παράλληλα με αυτό του Καρλομάγνου Περάλτ.

Όταν η κατάσταση στην Αϊτή μου επιτρέψει να επιστρέψω, ελπίζω να δημιουργήσω και άλλα κολάζ, μερικά από τα οποία έχουν ήδη προσχεδιασθεί, όπως φαίνεται και στην έκθεση.»

 

*Ο Καρλομάγνος Περάλτ ήταν ένας ήρωας της Αϊτής,
ηγήθηκε της εξέγερσης για την αποτροπή κατάληψης
της Αϊτής από τις Ηνωμένες Πολιτείες το 1915.
Ο Περάλτ σταυρώθηκε από τους πεζοναύτες,
καρφωμένος στην πόρτα μιας εκκλησίας.

*Ζακ Στεφέν Αλεξί συγγραφέας,
συνιδρυτής του αϊτινού ΚΚ.

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας
η καθ΄οιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση/χρήση/ιδιοποίηση
του παρόντος άρθρου, (ολόκληρου ή αποσπασμάτων)
χωρίς ενεργό σύνδεσμο (link) http://www.periopton.com

επιμέλεια-μετάφραση-κείμενο: Κάππα Λάμδα

© periopton