Το Μουσείο Τεχνών Χουντ του Κολλεγίου Ντάρμουθ ολοκλήρωσε την αγορά -διαρκείας πολλών ετών- περισσοτέρων από 6.000 φωτογραφιών του Χόλιγουντ από το Ίδρυμα Τζον Κόμπαλ*. Οι φωτογραφίες συγκεντρωμένες από τον διεθνώς αναγνωρισμένο ειδήμονα του κόσμου του κινηματογράφου, αφορούν προωθητικές εικόνες και γοητευτικά πορτρέτα των αστέρων των στούντιο όπως οι Μπάστερ Κίτον, Λίλιαν Γκις και Μάρλον Μπράντο. Με αυτό το αρχείο, το μουσείο θα είναι σε θέση να βοηθήσει την έρευνα των καθηγητών και των φοιτητών που ενδιαφέρονται για την ιστορία που αντικατοπτρίζεται σε αυτές τις εικόνες.

O Buster Keaton στην βωβή ταινία ‘Go West’ (1925). M.G.M.
© John Kobal Foundation

Το Χουντ, το οποίο δεν αποκάλυψε την τιμή αγοράς, αναφέρει πως πολλές από τις εκτυπώσεις εποχής παρήχθησαν από άγνωστους φωτογράφους κατά το χρόνο που δημιουργήθηκαν τα αρνητικά, από το 1916 έως τη δεκαετία του 1970, και τα οποία ιχνηλατούν την ιστορία του Χόλιγουντ. Άλλες πάλι δημιουργήθηκαν από αρνητικά που ο Κόμπαλ απέκτησε από στούντιο που δεν τα ήθελαν πλέον. Οι φωτογραφίες των 28 x 36 εκ. της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, που εκτυπώνονταν υπό την επίβλεψη των φωτογράφων, αναπαράγοντο σε μικρότερες διαστάσεις (συχνά σε δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα) και αποστέλλονταν σε θαυμαστές, ειδησεογραφικά πρακτορεία και περιοδικά, που περίμεναν με αγωνία τη νέα σοδειά των εικόνων.

Το μουσείο σχεδιάζει να πραγματοποιήσει μια έκθεση στις αρχές του 2022 όπου θα παρουσιάσει μια επιλογή από αυτές τις φωτογραφίες και προβλέπει ότι θα ρίξει φως στον πολιτισμό του 20ού αιώνα καταγράφοντας τις φαντασιώσεις και τα ιδανικά της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλιγουντ.

«Πώς μπορούμε να μελετήσουμε τις Ηνωμένες Πολιτείες τον 20ο αιώνα», αναρωρωτιέται ο Τζον Στόμπεργκ, διευθυντής του μουσείου, «χωρίς μια εστιασμένη ματιά στο πώς η κινηματογραφική βιομηχανία αντικατόπτριζε και προωθούσε ακόμη και κοσμοθεωρίες, ηθική, ήθη και ιστορικές (λανθασμένες) αντιλήψεις;»

Επίσης η καθηγήτρια Μέσων και Κινηματογραφικών Σπουδών Μαίρη Ντιζαρντίν δηλώνει πως: «Η συλλογή Χολιγουντιανών φωτογραφιών του Κόμπαλ είναι μια εξαιρετική πηγή για έρευνα και διδασκαλία της ιστορίας των κινηματογραφικών ταινιών, της φωτογραφίας και του πορτρέτου. Η συλλογή είναι συναρπαστική ως παιδαγωγικό εργαλείο γιατί επιτρέπει στον ιστορικό-δάσκαλο να χαρτογραφήσει την ιστορία του αμερικανικού πολιτισμού του 20ού αιώνα μέσα από τις φαντασιώσεις και τα ιδανικά που δημιουργήθηκαν από τις ταινίες του Χόλιγουντ και τα αστέρια τους.»

«Το εύρος της συλλογής – που περιέχει το πλήρες φάσμα των φωτογραφιών που αφορούν τον κινηματογράφο από φωτογραφικά πλάνα από τα γυρίσματα, πορτρέτα και προωθητικές φωτογραφίες – παρέχει στοιχεία για μελέτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας ως ενός οικονομικού συστήματος μαζικής πολιτιστικής παραγωγής που επέκτεινε την εμβέλεια της πέρα από την παραγωγή και κυκλοφορία κινηματογραφικών ταινιών ».

Ο Κόμπαλ εντόπισε πολλούς από τους φωτογράφους που εργάστηκαν στα στούντιο στη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ και κανόνισε να δημιουργήσουν νέες εκτυπώσεις από τα αρνητικά τους. Υπάρχουν επίσης φωτογραφίες που τυπώθηκαν πρόσφατα από πρωτότυπα αρνητικά, που συμπεριλήφθηκαν σε μια σειρά εκθέσεων που κυκλοφόρησαν την τελευταία δεκαετία.

Σημειωτέον πως ενώ υπήρχε ένας μικρός στρατός από φωτογράφους που εργάζονταν στα παρασκήνια για να καταγράφουν κινηματογραφικά αστέρια και ταινίες, οι ίδιοι παρέμεναν στην αφάνεια και τα ονόματά τους άγνωστα έως ότου ο Κόμπαλ αρχίσει να γράφει επισταμένα γι’ αυτούς. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται οι Τζορτζ Χάρελ, Λάζλο Γουίλινγκερ, Κλάρενς Σινκλέρ Μπουλ και ο Τεντ Άλαν κ.ά. Επίσης και η Ρουθ Χάριετ Λουίζ, η πρώτη γυναίκα φωτογράφος που δραστηριοποιήθηκε στο Χόλιγουντ και διηύθυνε το στούντιο πορτρέτου της Μέτρο-Γκόλντουιν-Μάγιερ από το 1925 έως το 1930.

Ο ρόλος αυτών των καλλιτεχνών ήταν να δημιουργήσουν κολακευτικά πορτρέτα των αστεριών του θεάματος. Ήταν παρόντες επίσης και στα πλατό όπου τεκμηρίωναν ταινίες σε παραγωγή και παρείχαν έτσι μια γεύση «από τα παρασκήνια» στη μαγεία του Χόλιγουντ.

«Πλασάρισαν» τα στούντιο, τα αστέρια, τις ταινίες και τη φαντασίωση ενός λαμπερού τρόπου ζωής – μιας ζωής που έχουμε μάθει να εξετάζουμε διεξοδικά.

*Ο Τζον Κόμπαλ (1940-1991) ήταν ένας βρετανός ιστορικός κινηματογράφου,
υπεύθυνος για τη Συλλογή Κόμπαλ, ένα αρχείο φωτογραφιών
που σχετίζεται με την κινηματογραφική βιομηχανία.

 

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας
η καθ΄οιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση/χρήση
του παρόντος άρθρου, (ολόκληρου ή αποσπασμάτων)
χωρίς ενεργό σύνδεσμο (link) http://www.periopton.com

επιμέλεια-κείμενο: Κάππα Λάμδα

© periopton

με πληροφορίες από:
Hood Museum of Art