…επεξεργασμένες με τον παραδοσιακό (χημικό) τρόπο

Ο καλλιτέχνης Edd Carr εργάστηκε πρόσφατα για την εικαστική παραγωγή ενός μουσικού βίντεο, για τον 18χρονο μουσικό Tycho Jones και την Globe Town Records, που δημιούργησε χρησιμοποιώντας αποκλειστικά εκτυπώσεις κυανοτυπίας. Λέει ότι του δόθηκε απόλυτη δημιουργική ελευθερία γι’ αυτό το έργο και το αποτέλεσμα είναι ένα βίντεο που ασχολείται θεματικά με τα πουλιά και τη σχέση τους με τον πολιτισμό και την κλιματική αλλαγή.

Για να δημιουργηθεί αυτό το έργο, ο Carr εκτύπωσε κάθε καρέ βίντεο σαν φωτογραφία κυανοτυπίας και στη συνέχεια συνδυάζοντάς τις, δημιούργησε το τελικό μουσικό βίντεο. Το τελικό αποτέλεσμα προήλθε από ένα μείγμα ψηφιακών και αναλογικών διαδικασιών και απαιτούσε πολλά στάδια, με τα απαραίτητα φυσικά λάθη και αποτυχίες. Ο Carr αναφέρει ότι τράβηξε το αρχικό βίντεο με μια Canon 650D DSLR, με φακό 10-22mm στα 24 καρέ ανά δευτερόλεπτο και σε Full HD, αλλά το τελικό βίντεο αναμίχθηκε επίσης με αρχειακό υλικό από την προσωπική του βιβλιοθήκη.

Για να μετακινηθεί από το ψηφιακό στο αναλογικό και πάλι πίσω, ο Carr χώρισε πρώτα τα πλάνα σε μεμονωμένα καρέ, που σημαίνει 24 καρέ το δευτερόλεπτο. «Συνολικά, αυτό είχε ως αποτέλεσμα πάνω από πέντε χιλιάδες μεμονωμένες εικόνες JPEG. Αυτές μετατράπηκαν σε ψηφιακά αρνητικά τα οποία εκτυπώνονταν σε ζελατίνη Α4 για χρήση στη διαδικασία της κυανοτυπίας (εννέα καρέ ανά φύλλο Α4).

Καθώς η κυανοτυπία μπορεί να ξεθωριάσει με την πάροδο του χρόνου, έπρεπε να επιστρώνω τα χαρτιά σε ομάδες, να τα αφήνω να στεγνώνουν στη διάρκεια της νύχτας, και μετά την επόμενη ημέρα, να τοποθετώ επάνω τα ψηφιακά αρνητικά, να τα εκθέτω και να τα εμφανίζω. Κάλυπτα περίπου 100 σελίδες Α4 την ημέρα, χρησιμοποιώντας μόνο ένα στρώμα διαλύματος κυανοτυπίας.» εξηγεί. «Στην αρχή, προσπάθησα να εκτυπώσω τις κυανοτυπίες χρησιμοποιώντας σαν φωτιστικό μέσον τον ήλιο, αλλά αποδείχθηκε πολύ αναξιόπιστο και χρονοβόρο. Έτσι, η εκτύπωση κατέληξε να γίνεται τοποθετώντας φύλλα σε ομάδες των 25 επάνω σε μια μεγάλη επιφάνεια, όπου εκτίθεντο σε υπεριώδη ακτινοβολία, σε ομάδες των 25. Στη συνέχεια, ξεπλένονταν σε δύο λουτρά νερού και ψεκαζόντουσαν απευθείας με λευκό ξύδι για να διατηρήσουν τους μεσαίους τόνους.

Συνολικά εκτύπωσα περίπου 580 φύλλα, εννέα καρέ ανά φύλλο, περίπου 5.000 μεμονωμένα καρέ. Στη συνέχεια, ψηφιοποιούσα κάθε καρέ με έναν επίπεδο σαρωτή, έκανα αλλαγές (περικοπή) στο Lightroom και στη συνέχεια τα επεξεργαζόμουν σε πρόγραμμα βίντεο» » συνεχίζει και καταλήγει πως: «Οι κυανοτυπίες τυπώθηκαν σε Goldline Watercolor Studio Paper “200gsm/90lbs, ψυχρής πίεσης, χωρίς λευκαντικό.”

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας
η καθ΄οιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση/χρήση/ιδιοποίηση
του παρόντος άρθρου, (ολόκληρου ή αποσπασμάτων)
χωρίς ενεργό σύνδεσμο (link) http://www.periopton.com

οι τεχνικές λεπτομέρειες
και οι εικόνες
δημοσιεύονται κατόπιν
αδείας του καλλιτέχνη

© Edd Carr

επιμέλεια-κείμενο: Κάππα Λάμδα

©periopton