πρωτότυπες, παράξενες, ενδιαφέρουσες αλλά… λησμονημένες (ΙΙ)

μια σειρά μηχανών από την αναλογική εποχή της φωτογραφίας που, αν μη τι άλλο, δεν περνούν απαρατήρητες

 

Νο. 2 Maton (1930)

η αποθέωση του βακελίτη

Αυτή η ασυνήθιστη γαλλική κάμερα κατασκευαζόταν από την εταιρεία Multipurpose Portable Cameras Ltd. Το υλικό κατασκευής ήταν ο βακελίτης και για το κράτημά της διέθετε μια λαβή στην πλάτη στην οποία μπορούσαν να χωρέσουν μόνον τρία δάχτυλα (;!).

Η μηχανή ήταν σχεδιασμένη για να παρέχει άμεσα θετικές εκτυπώσεις σε αναστρεφόμενο χαρτί, χάρις σε ένα πρίσμα στο εσωτερικό της το οποίο εξέτρεπε το είδωλο από τον αναστιγματικό φακό F/4,5 κατά 90° προς τα κάτω, επάνω στο χαρτί ή στο αρνητικό φίλμ, ανάλογα τί είχε επιλεγεί∙ τα φωτοευαίσθητα αυτά υλικά ήταν τοποθετημένα το μεν χαρτί σε τετράγωνες κασέτες, το δε φίλμ στη γνωστή φωτοστεγανή συσκευασία, η οποία ήταν λίγο μεγαλύτερη απο αυτήν των 135. Αυτές με τη σειρά τους προσαρμόζονταν στην ειδικά διαμορφωμένη βάση του σώματος της μηχανής.

Η παραγωγή του φιλμ ήταν 24 φωτογραφίες 24x30mm. Μια μανιβέλα στο πλάι του σώματος, προωθούσε το φιλμ και απελευθέρωνε ταυτόχρονα το κλείστρο καθώς γύριζε, έτσι ώστε οι εικόνες θα μπορούσαν να ληφθούν διαδοχικά και γρήγορα – 24 σε 12 δευτερόλεπτα, αν ευσταθούν οι ισχυρισμοί του κατασκευαστή.

Μετά την έκθεση, η κασέτα μπορούσε να αφαιρεθεί και να τοποθετηθεί σε ειδική θήκη η οποία, στο φως της ημέρας, πέρναγε από τέσσερα διαλύματα επεξεργασίας (στα ειδικά δοχεία από βακελίτη …εννοείται). Το αποτέλεσμα ήταν μια λωρίδα θετικών εικόνων με τονισμό σέπιας που είχαν παραχθεί σε περίπου 10 λεπτά. Μόλις εμφανιζόταν, το φιλμ θα μπορούσε να φορτωθεί πίσω στην κάμερα η οποία, με τη σύνδεση μιας ειδικής πηγής φωτός, στη συνέχεια λειτουργούσε σαν προβολέας. Οι ταχύτητες κλείστρου ήταν 1 / 25 έως 1 / 100 sec. και τοποθετούνταν με ρυθμιστικό πάνω από τον φακό. Επίσης με έναν δεύτερο μοχλό κάτω από το φακό, γινόταν η προσαρμογή των διαφραγμάτων.

έρευνα-επιμέλεια-κείμενο: Κάππα Λάμδα

© periopton.com