περί φοβιών

 

«Φοβίες», είναι το όνομα της νέας σειράς της Sarah Pezdek (αν και ορισμένες φωτογραφίες από τη σειρά έχουν παρουσιαστεί στη Vogue από το 2015) που θα εκτεθεί απο 2 Μαΐου – 3 Ιουνίου στην Geras Tousignant Gallery. «Η δουλειά της Sarah φέρνει ένα νέο διάλογο στο προσκήνιο για το τι ‘κολάει’ στο μυαλό των ανθρώπων», λέει ο James Scott Geras, ιδιοκτήτης της γκαλερί Geras Tousignant, «Οι φόβοι είναι πραγματικοί και συχνά ένα ξεχωριστό θέμα για το άτομο. Αυτές οι φωτογραφίες δημιουργούν ένα διάλογο. «

Είναι αυτοδίδακτη στα πεδία τόσο της φωτογραφίας όσο και των εικαστικών τεχνών (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό!), όμως το όνομά της είναι συνδεδεμένο με τη φωτογραφία μόδας, έχοντας φωτογραφίσει για μεγάλα έντυπα του είδους και επί του παρόντος ασχολείται με την ολοκλήρωση έργων της που αφορούν -τί άλλο;- τη μόδα, έχοντας σαν βάση τη Νέα Υόρκη.

Λέει για τη συγκεκριμένη σειρά η Sarah Pezdek : «Ο φόβος είναι το πιο ισχυρό από όλα τα αυτοεπιβαλλόμενα εμπόδια που δημιουργούμε μέσα μας και περιορίζει τις δυνατότητές μας σε κάθε επίπεδο της ύπαρξής μας. Οι ‘Φοβίες’ είναι μια σειρά που επικεντρώνεται στους εξωφρενικούς φόβους -χρησιμοποιώντας επιμελώς επιλεγμένα αντικείμενα και τον συμβολισμό, οι εικόνες είναι μια εξερεύνηση της εσωτερικής μας δύναμης και πώς μπορεί ο φόβος να μας αυτοεπιβληθεί».

Παρόλο που όλοι οι φόβοι βασίζονται σε παραλογισμό, γι’αυτή την έκθεση η Pezdek έχει σκεφτεί πολύ αυτούς τους ασυνήθιστους φόβους, αυτούς που σπάνια ακούμε, παρ’όλα αυτά υφίστανται και έχουν πάντα τη δύναμη να μας επηρεάσουν. «Η μερινθοφοβία είναι ο φόβος των δεσμών, η παφυροφοβία είναι ο φόβος του χαρτιού, η αιχμοφοβία είναι ο φόβος των αιχμηρών αντικειμένων, η μυκοφοβία είναι ο φόβος των μανιταριών, η αεροφοβία είναι ο φόβος της πτήσης», λέει η Pezdek. «Όλοι έχουμε φοβίες, όλοι αισθανόμαστε ευάλωτοι μέσα σε αυτές τις σφαίρες και όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολο είναι να ξεπεραστούν.»

  Κάθε μία από τις φωτογραφίες της Pezdek είναι ένα οπτικό σύμβολο αυτών των ποικίλων φοβιών, αλλά γίνεται με σιωπηρό τρόπο που δίνει στους θεατές ενδείξεις γι’ αυτά που απεικονίζει. «Έχω φωτογραφήσει 12 συνολικά», μας λέει, «όπου έξι είναι με μοντέλο άντρα και έξι με γυναίκα. Το κάθε έργο χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό της γλώσσας του σώματος του μοντέλου και συγκεκριμένων υποστηρικτικών αντικειμένων για να γίνει αντιληπτό από τους θεατές το γενικό νόημα».

Ο θεατής έλκεται από το έργο της Pezdek λόγω της οπτικής δύναμης των εικόνων καθώς και των λεπτών αποχρώσεων της καλλιτεχνικής έκφρασής της. Αποφεύγοντας το προφανές, η Pezdek υπονοεί κάθε έναν από αυτούς τους ασυνήθιστους φόβους στα έργα, αφήνοντας ένα φτερό σε μια εικόνα, ένα κορδόνι σε μια άλλη ή ένα φρεσκοκομμένο μανιτάρι να υποδεικνύει τον κάθε έναν από αυτούς.

Αυτή η σειρά φωτογραφιών απευθύνεται κυρίως στους φοιτητές που παρακολουθούν τα εργαστήρια διαφημιστικής του τμήματος και δημοσιεύεται σαν παράδειγμα εφαρμογής των κανόνων studio still life στην εικονοποίηση μιας έννοιας [φωτισμός studio flash με διάχυση, χρήση ανακλαστήρων, φροντιστήριο για κάθε λήψη κλπ.]. Παρατηρούμε την εφαρμογή του τρόπου συμβολισμού των σουρεαλιστών -με απλά και εύκολα στη συλλογή τους αντικείμενα, αλλά με έντονο νοηματικό αντίκτυπο, την ιδιαίτερα σημαντική παρουσία των υποστηρικτικών στοιχείων στη φωτογραφία και ιδιαίτερα στη διαφημιστική, τη συνετή ποσοτική και διαστασιακή επιλογή και χρήση τους και τέλος την αποφυγή πρόσθεσης, ή ακόμα και την αφαίρεση, οποιουδήποτε στοιχείου θα διατάρασσε την εστίαση επάνω στην εκάστοτε θεματική (στην προκειμένη περίπτωση έχουμε την παρουσία ενός ουδέτερου φόντου που επιβάλλει στο βλέμμα να παραμένει ανιχνευτικό επάνω στο θέμα, στοιχείο που σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν μη αποδεκτό και με κίνδυνο να καταστήσει το προς φωτογράφηση αντικείμενο αδιάφορο).

© periopton.com

επιμέλεια-κείμενο: Κάππα Λάμδα

όλες οι φωτογραφίες/ all photos © Sarah Pezdek

archival pigment print, Ultra mat, 16 x 20 inch paper size
Image Courtesy Geras Tousignant Gallery

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: