Πίσω από το πλήθος

Μία εικόνα της Elena Marimón Munoz, που καταδεικνύει ένα σύμπτωμα της εποχής μας, την δυνάστευση οποιασδήποτε δραστηριότητας από την σχεδόν εμμονική επιθυμία για την φωτογραφική καταγραφή της. Την φωτογραφία την έχει τραβήξει κατά τη διάρκεια του θερινού ηλιοστασίου, στο πλαίσιο του ομώνυμου φεστιβάλ στο Στόουνχεντζ, και λόγω αυτής ανακηρύχθηκε μεγάλη νικήτρια στο διαγωνισμό British Life Photography Awards.

© Elena Munoz

Ενώ οι συγκεντρωμένοι θεατές γινόντουσαν μάρτυρες του εντυπωσιακού γεγονότος όχι σαν αυτόπτες, αλλά ωσεί παρόντες, μέσω της οθόνης ενός smartphone, στον αισθητήρα του οποίου έχουν αναθέσει την καταγραφή και αναμετάδοση, η Elena αποφασίζει να τους συμπεριλάβει στο θέμα μαζί με τη μεγαλιθική κατασκευή.

Κατέγραψε λοιπόν τα υψωμένα χέρια, χειρονομία που παραπέμπει σε σπονδή, αλλά ουσιαστικά αποτελεί μια προσπάθεια για να εξασφαλιστεί η παρουσία στο κάδρο μόνο του συμβάντος, η εμφάνιση δηλαδή του ηλιακού δίσκου ανάμεσα στους ογκόλιθους. Συναθροισμένος κόσμος παρακολουθεί σε μία εγωϊστική απομόνωση παρά τον συνωστισμό, ο καθένας προσλαμβάνει ακριβώς την ίδια εμπειρία, συσκευές η μία δίπλα στην άλλη, σε μία ομοιόμορφη διαδικασία χωρίς το στοιχείο του τυχαίου στη διαδικασία σχηματισμού των εικόνων. Όλες οι εικόνες γίνονται ισοδύναμες. Another brick on the wall ή αν θέλετε -σαν επιδότηση μιας διανοουμενίστικης τοποθέτησης- εικόνες με τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά μιας σειράς απο σούπες Campbell.

Το καλύτερο βέβαια σας το έχω φυλάξει για το τέλος. Η μηχανή με την οποία τραβήχτηκε αυτή η εντυπωσιακή φωτογραφία, είναι μία κόμπακτ Canon Ixus 100 IS την οποία είχε μαζί της η φωτογράφος σαν εφεδρική και την οποία χρησιμοποίησε επειδή, όπως αναφέρει η ίδια, η SLR της ξέμεινε από μπαταρία. Μια υπενθύμιση, μια επιβεβαίωση και ένα παράδοξο. Επιβεβαιώνεται ότι η φωτογραφική δημιουργία δεν απαιτεί κατ’ανάγκην ακριβό τεχνικό εξοπλισμό, υπενθυμίζεται η καθοριστικής σημασίας ύπαρξη μιας εφεδρικής μηχανής αλλά ταυτόχρονα δεν είναι πραγματικά παράδοξο να πηγαίνεις για φωτογράφιση χωρίς να έχεις φορτίσει πλήρως την μπαταρία της μηχανής; Τέλος πάντων. Παρά τις περιορισμένες δυνατότητές της και τον σταθερό φακό της και παρά τις ιδιόρρυθμες φωτιστικές συνθήκες , η μηχανή κατάφερε να αποτυπώσει αξιοπρεπώς την εικόνα με διάφραγμα f/3.2 στα 100 ISO. Η Elena -όπως η ίδια εξηγεί- αρκέστηκε να εφαρμόσει ένα radial φίλτρο στο Lightroom για να αναδείξει τα χρώματα του ουρανού και να χρησιμοποιήσει το Photoshop για να εξαλείψει την άλω από τις άκρες των λίθων.

κείμενο-επιμέλεια: Κάππα Λάμδα