Τέχνη και πολιτική

Περίληψη από την ομιλία που δόθηκε στο κεντρικό αμφιθέατρο του Τ.Ε.Ι. Αθηνών με τίτλο

‘Τέχνη και πολιτική’ από το υποκείμενο του σημαίνοντος, στο υποκείμενο του «πραγμα»τικού.

clochard στον Σηκουάνα © Κ. Λαγός

clochard στον Σηκουάνα
© Κ. Λαγός

Την ομιλία ανέπτυξε ο Φώτης Καγγελάρης, διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας Univ. de Paris – συγγραφέας, ενώ προλόγισε – συντόνισε ο κοσμήτορας της σχολής Καλλιτεχνικών Σπουδών, δρ.Νικήτας Χιωτίνης.

– Η ιστορία της τέχνης, υποστηρίζει ο Foucault, υπήρξε ανέκαθεν θεραπαινίδα των κυρίαρχων σημαινόντων, τουτέστιν εκκλησίας, πολιτικής εξουσίας, κοινωνικού πλαισίου. Η τέχνη όφειλε να αναπαραγάγει τη φύση του υποκειμένου κατ’εικόνα του Μεγάλου Άλλου.

Ωστόσο, η εξάρθρωση του «ονόματος του πατρός» από τον Descartes διασπείρει την «πατρική μεταφορά» σε πολλαπλούς Μεγάλους Άλλους, με συνέπεια τη ρωγμή που επιφέρει ο Ρομαντισμός, η Επανάσταση του 1789, η Ψυχανάλυση, οι «Δεσποινίδες της Αβινιόν». Μία ρωγμή που μας καλεί αδιαμεσολάβητα να δούμε το χεγκελιανό «πράγμα», το λακανικό «πραγματικό». Η τέχνη από το 1907, έχοντας διαφύγει του συμβολικού πλαισίου, επιχειρεί να μας αγχώσει, να μας τρομάξει, παλινδρομώντας μας εντεύθεν του «σταδίου του καθρέφτη», στη μη-εικόνα του τεμαχισμένου σώματος. Το φαντασιακό συμμαχεί με το «πραγματικό» έναντι του συμβολικού.

Μα η παύση της προστατευτικής -έναντι του βλέμματος- τέχνης, συμπίπτει με την αποκάλυψη του «πράγματος» της Αγοράς: ανεξέλεγκτη, χωρίς σκοπό, ούτε καν το κέρδος, περιδινείται στον ναρκισσικό κομπασμό της παράγοντας τον εαυτό της, όπως ακριβώς η «Σύγχρονη Τέχνη» από τους Actionnists και μετά. Το εκτός σημασίας γίνεται η σημασία. Το άλεκτον καταλαμβάνει τη θέση του σημαίνοντος, το ανοίκειον αναδύεται ως ο τόπος του βλέμματος. Η «Body Art» και ο Greenspan στην πολιτική οικονομία πριμοδοτούν ταυτόχρονα το πράγμα». Η πετρελαϊκή κρίση του ’73 φαίνεται να συνάδει με την εμφάνιση της Abramovich. Ενώ, κατά παράξενο τρόπο, μέσω της «Εννοιολογικής Τέχνης» και της «Body Art», δίνεται έμφαση σε αυτό που απορρίπτεται: στο Λόγο.

Είναι μέσα σε αυτό το πλαίσιο που θα εξελιχθεί η παρούσα εισήγηση.

για αναδημοσίευση του κειμένου
απαιτείται η άδεια του συγγραφέα

© periopton.com

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: