για μια φωτοειδησεογραφία… «επαυξημένη» και «βελτιωμένη»

photojournalists-iraq

Αυτή η δημοσίευση δεν έχει σκοπό να εξετάσει ή να αναλύσει σε βάθος το ηθικό όριο που διαχωρίζει την ενημέρωση από το σκηνοθετημένο δράμα -το οποίο ορισμένες φορές κινείται στις παρυφές του ψεύδους-, γιατί αποτελεί ένα τεράστιο σε ανάπτυξη και πολυεπίπεδο σε διάταξη θέμα, το οποίο πρέπει κάποιος να το πλησιάσει και να το διαχειριστεί με μεγάλη προσοχή και περίσκεψη. Απλώς εδώ παρατίθενται τα αποτελέσματα μιας έρευνας που έγινε από τον οργανισμό World Press Photo Foundation και το Oxford University’s Reuters Institute for the Study of Journalism σχετικά με την τροποποίηση ή όχι εικόνων της φωτοειδησεογραφίας για καθαρά ιδιοτελείς σκοπούς, να δημιουργηθεί δηλαδή μία νέα εικόνα εντονότερη σε χρώμα, βαρύτητα, ατμόσφαιρα και παραγόμενα συναισθήματα∙ κάτι λίγο περισσότερο από αυτό που έχει ήδη καταγραφεί σε πρώτο χρόνο, με σκοπό να διαφοροποιηθεί από τις υπόλοιπες ομοειδείς καταγεγραμμένες εικόνες ώστε να εντυπωσιάσει περισσότερο και να διατεθεί ευκολότερα.

‘Devil’s Den’ Ο πρώτος διδάξας. Ο φωτογράφος Alexander Gardner ο οποίος κατέγραφε φωτογραφικά τον Αμερικανικό εμφύλιο, φέρεται να σκηνοθέτησε αυτή την φωτογραφία μεταφέροντας από άλλο σημείο το πτώμα του στρατιώτη της Ένωσης.

‘Devil’s Den’
Ο πρώτος διδάξας. Ο φωτογράφος Alexander Gardner ο οποίος κατέγραφε φωτογραφικά τον Αμερικανικό εμφύλιο, φέρεται να σκηνοθέτησε αυτή την φωτογραφία μεταφέροντας από άλλο σημείο το πτώμα του στρατιώτη της Ένωσης.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την παγκόσμια έρευνα για το φωτορεπορτάζ περισσότεροι από τους μισούς φωτορεπόρτερς παραδέχονται ότι μερικές φορές επεμβαίνουν στις εικόνες. Όταν ρωτήθηκαν αν σκηνοθετούν τις φωτογραφίες – ζητώντας για παράδειγμα  από τους φωτογραφιζόμενους να ποζάρουν ή να επαναλάβουν τις ενέργειές τους, το 36% δήλωσε «ποτέ», αλλά το 52% δήλωσε ‘μερικές φορές’. Ένα επιπλέον 12% δήλωσε ότι σκηνοθέτησε τουλάχιστον κατά ένα μέρος τις φωτογραφίες του. Τα αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν αφορούσαν μια έρευνα σχετικά με την κατάσταση της φωτοειδησεογραφίας, η οποία έλαβε υπ’όψιν απαντήσεις από 1.556 φωτογράφους σε περισσότερες από 100 χώρες. Μόνο το 10% των φωτογράφων είπε ότι ποτέ δεν βελτίωσαν αρχεία στη φωτογραφική μηχανή ή τα αρχεία RAW μετέπειτα τροποποιώντας την αντίθεση, την απόχρωση, τον τόνο και τον κορεσμό. Ωστόσο, το 51% δήλωσαν ότι το κάνουν αυτό «συχνά» ή «πάντα».

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Το Facebook ήταν μακράν η προτιμητέα κοινωνική πλατφόρμα μέσων μαζικής ενημέρωσης, καταλαμβάνοντας, με ποσοστό 62%, την πρώτη θέση στις επιλογές τους. Το Instagram και το Twitter έμειναν πολύ πίσω. Η δημοσκόπηση διαπίστωσε επίσης ότι οι περισσότεροι επαγγελματίες δεν αντιμετωπίζουν τους μη επαγγελματίες φωτογράφους σαν κίνδυνο για το επάγγελμα ή το εισόδημά τους.
Η έρευνα, κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι τα έσοδα των φωτογράφων είναι« πολύ χαμηλά ». Τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι κέρδισαν λιγότερο από $ 40.000 ετησίως από τη φωτογραφία, και το ένα τρίτο κερδίζει $ 10.000 ή λιγότερο.
Ο Δρ Adrian Hadland, διευθυντής της Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Stirling και επικεφαλής της έρευνας, δήλωσε: «Ως μελετητές της δημοσιογραφίας ξέραμε ότι τα πράγματα αλλάζουν γρήγορα για τους φωτορεπόρτερς, ως αποτέλεσμα των ραγδαίων εξελίξεων στον τομέα της τεχνολογίας, την αναδιάρθρωση του τομέα των ειδήσεων και την εμφάνιση του μη επαγγελματία, πολίτη-δημοσιογράφου οπλισμένου με smartphone. «Αλλά μέχρι τώρα, δεν είχαμε τη δυνατότητα να γνωρίζουμε πώς όλα αυτά είχαν αντίκτυπο στους ανθρώπους που έχουν σαν βιοπορισμό τη λήψη φωτογραφιών.»
Ο διευθύνων σύμβουλος του World Press Photo Foundation, Lars Boering δήλωσε: «Το World Press Photo Foundation υποστηρίζει τους επαγγελματίες φωτογράφους και φωτορεπόρτερς στην εργασία τους. «Η συνεργασία στην έρευνα για την ενημέρωση της κοινότητας είναι μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες μας, και είμαστε στην ευχάριστη θέση να μοιραστούμε τη γνώση που έχουμε αντλήσει από αυτά τα σημαντικά ευρήματα.
«Η μελέτη μας παρέχει αξιόπιστα δεδομένα σχετικά με πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το επάγγελμα, και αυτό θα βοηθήσει όλους μας να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις.»
Για να δείτε τα πλήρη αποτελέσματα της έρευνας, επισκεφθείτε τη διεύθυνση: http://www.worldpressphoto.org/activities/research/state-of-news-photography

Η Cherisma πυροβολήθηκε από την αστυνομία στις 19 Ιανουαρίου του 2010, για την κλοπή τριών κάδρων -σύμφωνα με την ανακοίνωση- στο Πορτ-ο-Πρενς μετά από τον καταστροφικό σεισμό της Αϊτής. Η φωτογραφία επάνω, που πάρθηκε από τον Paul Hansen, κέρδισε το βραβείο Σουηδική Εικόνα της χρονιάς.
H κάτω φωτογραφία, η οποία πάρθηκε από τον Carlos Garcia Rawlins, αναφέρεται ότι ελήφθη λίγα λεπτά πριν οι άλλοι φωτογράφοι – συμπεριλαμβανομένου και του Hansen – φθάσουν στο σημείο. Αυτό φαίνεται να καθιστά σαφές ότι κάποιος, ίσως ακόμη και ο ίδιος ο Hansen, μετατόπισε το σώμα της Cherisma, έτσι ώστε να γίνει πιο συναρπαστικό και να κάνει την ταυτότητά της περισσότερο ευδιάκριτη. Πρακτική που χρησιμοποιούσε κατά κόρον και ο μεγάλος Weegee (μία δραματοποιημένη εκδοχή της ζωής του μπορείτε να δείτε στην κινηματογραφική ταινία «The Public Eye»).

 © periopton.com

επιμέλεια-κείμενο: Κάππα Λάμδα

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: