η κάμερα του Μονταβάρντ

ένα απόσπασμα απο το σύντομο διήγημα του Avram Davidson “The Montavarde Camera”

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Avram Davidson (1923-1993), συγγραφέας του φανταστικού που έγραψε τα κλασσικά “All the Seas with Oysters,” και “The Golem.” Στο “The Montavarde Camera,” συνδυάζει επιστήμη και μαγεία με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Στοιχεία που χαρακτηρίζουν και την ίδια τη φωτογραφία.

[…] Φτιαγμένη από κάποιο άγνωστο είδος σκληρού ξύλου, με τον φακό της να γυαλίζει με μια πιο πλούσια χρυσή απόχρωση από τον συνηθισμένο ορείχαλκο, η παλιά φωτογραφική μηχανή ήταν από κάθε άποψη ένα μουσειακό κομμάτι. Ωστόσο, παρά την ηλικία της, φαινόταν να είναι σε καλή κατάσταση λειτουργίας. Ο κ Κόλινς έσυρε το χέρι του πάνω στη λεία επιφάνεια. Όπως το έκανε, ένιωσε ένα τραχύ σημείο στο πίσω μέρος. Ήταν προφανώς το όνομα κάποιου, συμπέρανε, αποτυπωμένο με πυρογραφία ή σκαλισμένο στο ξύλο, αλλά τώρα αδύνατο να διαβαστεί στο λιγοστό φώς που χανόταν.
Ο κύριος Κόλινς έσκυψε με προσοχή και παρατήρησε την επιγραφή. Κάποιος χρόνια πρίν είχε χαράξει το όνομα Γκαστόν Μονταβάρντ με μία επιτηδευμένη παλιομοδίτικη τεχνοτροπία. Ο κύριος Κόλινς σήκωσε το βλέμμα του με θαυμασμό.
«Η κάμερα του Μονταβάρντ; Εδώ;»
«Εδώ, ενώπιόν σου. Ο Μονταβάρντ εργάστηκε πέντε χρόνια πάνω σε πειραματικά μοντέλα πριν κατασκευάσει αυτό που βλέπεις τώρα. Εκείνη την εποχή ήταν – καθώς μπορείς να διαβάσεις σε διάφορα βιβλία- μαθητής του Νταγκέρ. Αλλά γι’αυτούς που τον γνώριζαν, ο μαθητής είχε κατά πολύ ξεπεράσει τον δάσκαλο, ακριβώς όπως και ο Νταγκέρ είχε ξεπεράσει τον Νιέπς. Αν ο Μονταβάρντ δε είχε πεθάνει λίγο πριν φτάσει στην ολοκλήρωση της τεχνικής που επεδίωκε, η εργασία του θα ήταν παγκόσμια γνωστή.
Αλλά σήμερα, η εκτίμηση του στυλ του Μονταβάρντ και η σημασία περιορίζεται στους λίγους — όπου θεωρώ και τον εαυτό μου έναν απο αυτούς. Εσείς, κύριε, είμαι στην ευχάριστη θέση να διαπιστώσω, είστε ένας απο εκείνους. Τους λίγους.» Εδώ ο κομψός τζέντλεμαν έκανε μία ελαφρά υπόκλιση. Ο κύριος Κόλινς έδειξε εξαιρετικά κολακευμένος, όχι τόσο απο την υπόκλιση όσο απο την έμμεση φιλοφρόνηση για τις γνώσεις του.
Στην πραγματικότητα, ήξερε πολύ λίγο για τον Μονταβάρντ, τη ζωή του ή την εργασία του. Ποιός γνώριζε άλλωστε; Ήταν γνώστης, όπως όλοι οι σπουδαστές φωτογραφίας, της μελέτης του Μονταβάρντ μιας σκηνής δρόμου στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1848, «Οδοφράγματα το πρωΐ«, όπου απεικονίζεται μία κατεστραμμένη οχύρωση και τα ακίνητα κορμιά των αμυνομένων. Είναι ίσως η πρώτη πολεμική φωτογραφία που πάρθηκε ποτέ και η οποία συνήθως, αλλά λανθασμένα, αναφέρεται ως δαγκεροτυπία. Πιθανόν όχι περισσότερες από έξι ή οκτώ, συνολικά, των εικόνων του Μονταβάρντ είναι γνωστές στο ευρύ κοινό, και όλες είναι διάσημες για αυτή την ιδιόμορφη φωτεινή ποιότητα που φαίνεται να προέρχεται από κάποια άγνωστη πηγή μέσα απο τον φωτογραφιζόμενο χώρο. Ο Κόλινς είχε, επίσης, επίγνωση του γεγονότος ότι πολλές περισσότερες εικόνες βρίσκονταν στην κατοχή συλλεκτών των απόκρυφων και των ερωτικών και δεν θα μπορούσαν να δημοσιευθούν ή να εκτεθούν. Μία από τις πιο διάσημες από αυτές είναι η αποκαλούμενη «Η μαύρη μάζα«.  

 

© periopton.com 2015

επιμέλεια-μετάφραση: Κάππα Λάμδα

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: