Ανακαλύπτοντας την Vivian Maier (μέρος Ι).

Προετοιμάζοντας μία νέα δημοσίευση που αναφέρεται στην Vivian Maier, βρέθηκα να παρακολουθώ έκπληκτος μία συνέντευξη του John Maloof, του ανθρώπου που απέκτησε σε δημοπρασία όλο το αρχείο της φωτογράφου και μέσω των δημοσιεύσεων -κατά πρώτον- στο διαδίκτυο, την ανέσυρε απο τη σκιά καθιστώντας την γνωστή παγκόσμια, προβάλλοντας το σεβαστό σε όγκο και ποιότητα έργο της.

Απο τα λεγόμενά του  -αν βέβαια τα εκλάβουμε ως αληθή- διαπιστώνουμε μία ύποπτη εμμονή στην τυπολατρία των υπευθύνων μεγάλων ιδρυμάτων [σε αντιδιαστολή με την αναφορά σε εύστροφους επιμελητές στην προηγούμενη δημοσίευση (εικονογράφηση Σαίξπηρ)], αρνούμενοι κατ’αυτόν το τρόπο τεχνηέντως, να διαχειριστούν αυτό το σημαντικό υλικό. Αυτή η ομολογία μήπως δημιουργεί την υποψία για την ύπαρξη επιμελητών οι οποίοι αρνούνται να αναγνωρίσουν αυτό που δεν έχει ανακαλυφθεί από τους ίδιους (με τα αναλογούντα -εννοείται- οφέλη); Επιπρόσθετα, μήπως  αυτό δεν αποτελεί χαρακτηριστικό  γνώρισμα μιας συγκεκριμένης ομάδας, αλλά είναι πρακτική συχνά εφαρμοζόμενη από ομάδες με ομοειδή απασχόληση, δηλαδή ατόμων που ασχολούνται με το τρίπτυχο τέχνη-επιλογή-προβολή; Αλήθεια ποιός νομιμοποιεί και εξουσιοδοτεί για την οποιαδήποτε αυθαιρεσία,  αυτά τα άτομα τα οποία έχουν τοποθετήσει τον εαυτό τους κάπου στον θεωρητικό πεδίο;
Παραθέτω τη μετάφραση αποσπάσματος της ταινίας με τίτλο «ανακαλύπτοντας την Βίβιαν Μάγιερ» του John Maloof.

00:46:56,780 –> 00:46:58,919
η Βίβιαν γνώριζε
ότι ήταν μία καλή φωτογράφος,

00:46:58,949 –> 00:47:01,199
και επίσης γνώριζε την αξία
των φωτογραφιών της.

00:47:01,218 –> 00:47:03,824
Επιθυμούσε να τις δείξει
στον κόσμο.

00:47:03,854 –> 00:47:06,454
Δεν το πραγματοποίησε όμως
όσο ήταν εν ζωή,

00:47:06,492 –> 00:47:09,370
αλλά το κάνουμε εμείς τώρα.

 

00:47:09,393 –> 00:47:11,600
Σταμάτησα να σκανάρω,

00:47:11,628 –> 00:47:13,578
γιατί δεν μπορούσα να
ανταπεξέλθω.

03

00:47:18,869 –> 00:47:21,819
Η δουλειά της σκανάρεται από ειδικούς
σε ένα εργαστήριο στη Ν.Υόρκη

00:47:21,857 –> 00:47:24,416
από Δευτέρα έως Παρασκευή,
9:00 με 5:00,

00:47:24,441 –> 00:47:28,218
με ρυθμό μερικών χιλιάδων εικόνων
εβδομαδιαία.

00:47:28,245 –> 00:47:30,495
Εχω εμφανίσει τα ασπρόμαυρα φίλμς

00:47:30,533 –> 00:47:33,377
και έτσι απομένουν μερικές εκατοντάδες
για εμφάνιση.

00:47:36,320 –> 00:47:38,926
Είναι μια πολύ περίπλοκη
και δύσκολη διαδικασία,

00:47:38,956 –> 00:47:41,106
γιατί θα πρέπει να εφαρμοστεί
το κατάλληλο χημικό διάλυμα,

00:47:41,144 –> 00:47:44,930
και υπάρχει μόνο μία ευκαιρία
για να γίνει σωστά.

00:47:44,962 –> 00:47:48,535
Είναι μαγικό.

00:47:57,774 –> 00:48:01,881
Δεν ξέρουμε τί θα είχε
εκτυπώσει η ίδια,

00:48:01,912 –> 00:48:04,017
τί θα είχε επιλέξει και επιμεληθεί.

00:48:06,283 –> 00:48:08,388
Βλέπουμε τώρα εργασία της
για πρώτη φορά

00:48:08,418 –> 00:48:12,298
την οποία, η Βίβιαν, δεν είδε
ποτέ η ίδια .

00:48:12,322 –> 00:48:16,361
– Όταν επικοινωνήσατε μαζί μου,
 δεν ήμουν σίγουρος

00:48:16,393 –> 00:48:19,101
αν έπρεπε να εμπλακώ σε ένα έργο

00:48:19,129 –> 00:48:21,268
με εκτυπώσεις μετά θάνατον
του καλλιτέχνη.

00:48:21,298 –> 00:48:24,472
Δεν νομίζω ότι ο χώρος μιας γκαλερί
είναι ο ενδεδειγμένος.

00:48:24,501 –> 00:48:26,851
Αυτός είναι ο χώρος που φυλάσσονται
οι φωτογραφίες.

14 

13

00:48:26,877 –> 00:48:29,881
Θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχουν εδώ
25,000 έως 30,000 φωτογραφίες.

00:48:29,914 –> 00:48:33,219
Δηλαδή, είναι περισσότερες απ’ότι
διαθέτουν τα πιο πολλά μουσεία.

00:48:33,243 –> 00:48:36,884
Vivian Maier, έχουμε μεγαλύτερο
ενδιαφέρον γι’αυτό το έργο

00:48:36,914 –> 00:48:39,520
απ’ότι -ίσως- οποιουδήποτε άλλου
φωτογράφου

00:48:39,549 –> 00:48:41,324
με τον οποίο έχω συνεργαστεί.

00:48:48,191 –> 00:48:49,431
– Είναι μεγάλο πρόβλημα

00:48:49,459 –> 00:48:52,167
το να προσπαθείς να εισαγάγεις
το έργο της σε διάφορα ιδρύματα.

00:48:52,195 –> 00:48:54,869
Το πρόβλημα είναι ότι το
κατεστημένο της τέχνης

00:48:54,898 –> 00:48:57,777
επιμένει να μην αναγνωρίζει
το έργο της Vivian.

00:48:57,801 –> 00:49:01,510
Τα μουσεία συνήθως ασχολούνται
με το τελικό αποτέλεσμα,

00:49:01,538 –> 00:49:03,381
τις εκτυπώσεις που έχουν γίνει
απο τον καλλιτέχνη,

00:49:03,407 –> 00:49:06,217
κατά τη διάρκεια της ζωής του.

00:49:06,243 –> 00:49:09,349
Δεν θέλουν να συνεχίσουν το έργο
ενός καλλιτέχνη

00:49:09,379 –> 00:49:11,416
απο το σημείο που σταμάτησε.

00:49:12,883 –> 00:49:15,523
Αυτό αποτελεί πρόφαση,
γιατί ο Garry Winogrand

00:49:15,552 –> 00:49:19,364
είχε το γραφείο του γεμάτο από
ανεμφάνιστα ρολά φίλμς.

00:49:19,389 –> 00:49:21,198
Και έτσι αυτοί τα εμφάνισαν.

00:49:21,224 –> 00:49:24,467
το έργο του Eugène Atget εκτυπώθηκε
μετα το θάνατό του

00:49:24,494 –> 00:49:26,906
και στη συνέχεια κατέληξε
να αγοραστεί από το ΜοΜΑ.

 

00:49:26,930 –> 00:49:30,810
Θέλω να πω, αυτό είναι απογοητευτικό,
γιατί έχει ήδη συμβεί –

00:49:30,834 –> 00:49:33,542
αλλά κανείς δεν θέλει να το
κάνει για το έργο της Vivian.

 02 

© periopton.com

επιμέλεια-κείμενο-μετάφραση: Κάππα Λάμδα

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: