Sarah Angelina Acland: η πρώτη κυρία της έγχρωμης φωτογραφίας

Με αφορμή την έκδοση βιβλίου με φωτογραφίες της σχετικά άγνωστης Sarah Angelina Acland, πρωτοπόρου της έγχρωμης φωτογραφίας.

0302

Αν και η ιστορία δεν της έχει δώσει ίσως τα εύσημα που δικαιούτο, η Sarah Angelina Acland (1849–1930) ήταν μια από τους πρωτοπόρους της έγχρωμης φωτογραφίας, μια γυναίκα με τεράστια θέληση και διάνοια της οποίας τα πειράματα με αυτό που θα γινόταν γνωστό ως η «μέθοδος Sanger Shepherd»* την οδήγησε να κάνει μεγάλες προόδους σ’αυτόν το νέο, αβέβαιο τομέα και να παράξει μερικές από τις πρώτες έγχρωμες εκτυπώσεις.
Περισσότερα από 200 πρωτοποριακά έργα της έχουν συγκεντρωθεί και δημοσιευθεί σε μια έκδοση πάρα πολύ περιεκτική σε όγκο πληροφοριών, με τίτλο ‘Sarah Angelina Acland: η πρώτη κυρία της έγχρωμης φωτογραφίας’ και το αποτέλεσμα είναι ένα θαυμάσιο έργο, συνδυασμός ιστορίας και βιογραφίας.
Η mιss Acland, καθώς το βιβλίο αναφέρεται με σεβασμό σε αυτήν, είχε την πρώτη της επαφή με τη φωτογραφία στην τρυφερή ηλικία των πέντε ετών, όταν μια φωτογραφία της μαζί με τα αδέρφια της, λήφθηκε από έναν αρχάριο φωτογράφο της Οξφόρδης με το όνομα Charles Dodgson, ο οποίος τελικά θα γίνει μάλλον καλύτερα γνωστός για την καριέρα του σαν συγγραφέας με το ψευδώνυμο Λιούις Κάρολ.
Οι Aclands ήταν η δεύτερη ομάδα των παιδιών που πόζαραν μπροστά στη φωτογραφική μηχανή του κ. Dodgson, η πρώτη ήταν οι καλοί τους φίλοι Ina, Edith και Alice Liddell,  από τους οποίους η τελευταία θα εμπνεύσει αργότερα αυτό το περίφημο ταξίδι στην τρύπα του κουνελιού. Παρά την πρώιμη αυτή επαφή με διασημότητες, Μιss Acland δεν φωτογραφήθηκε ξανά μέχρι την ηλικία των σαράντα δύο. Παρόλο που μια παιδική ασθένεια της είχε αφήσει την ανάγκη συχνής χρήσης αναπηρικής καρέκλας, διατήρησε μια υγιή και ζωτικής σημασίας αίσθηση της φιλοδοξίας και της ανακάλυψης που θα πυροδοτηθεί από την επιστήμη και την αστρονομία και θα την ωθήσει αργότερα στη φωτογραφία.
Ο κριτικός John Ruskin την δίδαξε γενικά τέχνη και έμαθε επίσης πολλά από τους προ-Ραφαηλίτες, κρατώντας την παλέτα του Rossetti, καθώς αυτός ζωγράφιζε τις τοιχογραφίες της Οξφόρδης. Στην ηλικία των δεκαεννέα γνώρισε την φωτογράφο Julia Margaret Cameron, της οποίας η επιρροή είναι εμφανής στην πρώιμη δουλειά της.
Ακολουθώντας τα βήματα των Cameron και Carroll, η Acland απέσπασε για πρώτη φορά την προσοχή ως προσωπογράφος, φωτογραφίζοντας επιφανείς επισκέπτες στο σπίτι της στην Οξφόρδη. Το 1900 στράφηκε προς το νεοσύστατο τομέα της έγχρωμης φωτογραφίας και γίνεται η κορυφαία φωτογράφος εγχρώμου της εποχής. Οι έγχρωμες φωτογραφίες της είχαν θεωρηθεί ως το καλύτερο που είχαν ποτέ δει οι σύγχρονοί της, αρκετά χρόνια πριν από την εφαρμογή του συστήματος Lumiere Autochrome, στο οποίο επίσης πειραματιζόταν.

040105

*Η μέθοδος Sanger Shepherd είναι μια διαδικασία παραγωγής τρίχρωμων διαφανειών που επιτυγχάνεται με την εκτύπωση σε σελιλόιντ (το οποίο είναι επικαλυμμένο με ένα στρώμα διχρωμικού άλατος που περιέχει και λίγο βρωμιούχο άργυρο), την εμφάνιση, τον χρωματισμό και υπέρθεση των αποτελεσμάτων, μετά την αφαίρεση του άλατος αργύρου από το «υποσουλφίτ». Μία μέθοδος απόκτησης έγχρωμων εκτυπώσεων σε χαρτί είχε παρουσιαστεί από την εταιρεία Sanger, στην οποία επιτυγχάνεται ο χρωματισμός μίας επιστρωμένης σκληρής ζελατίνης και έπειτα γίνεται μεταφορά της χρωστικής ουσίας σε ένα μαλακό, υγρό φιλμ ζελατίνας.

06

Κείμενο-επιμέλεια © Κάππα Λάμδα