Γιατί να διατηρηθεί η παλέτα του καλλιτέχνη;

Κάποιες φορές οι φίλοι της ζωγραφικής ενδιαφέρονται όχι μόνον για το κυρίως έργο αλλά και για ένα ταπεινό αντικείμενο που συνέβαλε στη δημιουργία (πάνω στο οποίο επιχρίσματα της ακατέργαστης χρωστικής ουσίας ή αναμίξεις χρωμάτων που έχουν αφεθεί στη θέση τους, μπορεί να είναι ένας ενδιαφέρων δείκτης για τη μέθοδο εργασίας και τις σκέψεις του καλλιτέχνη).

Την παλέτα.
31a
Για τον φωτογράφο όμως τί θα μπορούσε να καταδειχθεί σαν η αντίστοιχη παλέτα;
Αυτή η εννοιολογική αντιστοιχία σχηματίστηκε, όταν είδα τη σειρά φωτογραφιών του John Cyr,ο οποίος έχει απαθανατίσει ένα αντικείμενο πολύ γνωστό σε όσους, έχουν περάσει έστω και μία φορά την πόρτα ενός σκοτεινού θαλάμου και όπου φέρνει και αυτό επάνω του τα σημάδια δραστηριότητας του δημιουργού.

Τη λεκάνη εμφάνισης χαρτιών.

MET_11_14 001

Εμφανίζοντας χαρτιά για πολλές ώρες λόγω μιάς έκθεσης άρχισε να προσέχει τον πυθμένα της λεκάνης.
Υπήρχαν σημάδια και τα στίγματα που ήταν παράξενα και σχημάτιζαν όμορφα αφηρημένα σχέδια.
Έτσι άρχισε να φωτογραφίζει όχι μόνο τις δικές του- εστιάζοντας πάντα στα αφηρημένα, σχεδόν ζωγραφικά σχέδια –  αλλά και διαφόρων άλλων φωτογράφων που τις συνέλεξε ταξιδεύοντας σ’όλη τη Βόρεια Αμερική για δύο χρόνια.Εκτός του εικαστικού ενδιαφέροντος αυτές οι λεκάνες εμφάνισης(καί από το γεγονός ότι φθείρονται δύσκολα) είναι και φορείς ιστορίας της φωτογραφίας, όπως αυτή του Ansel Adams ή αυτή του μύθου του σκοτεινού θαλάμου Sid Kaplan που είναι η ίδια από τη δεκαετία του ’60 και όπου έχει εμφανίσει σ’αυτήν όχι μόνο τις δικές του φωτογραφίες αλλά και του Robert Frank και του Weegee.
Οι λήψεις είναι απλές και συνεπείς και από τις πληροφορίες που μας δίνει έχει χρησιμοποιήσει διάχυτο φωτισμό, τα αντικείμενα είναι τοποθετημένα επάνω σε απορροφητικό μαύρο φόντο(βελούδο)-για ν’απομονωθεί πλήρως το θέμα- και το μέσον καταγραφής είναι φίλμ Kodak portra 160.Μετά ψηφιοποιεί(scanning) τα αρνητικά,τα επεξεργάζεται στο Photoshop και τα εκτυπώνει σε εκτυπωτή ψεκασμού(inkjet).

10 x 12 California_Bullock_Wynn 001 10 x 12 Sternback 001
Mapplethorpw_2 001 1981.0904.19_5_9 001 11 x 14 Travell 001
Αν μη τι άλλο οι εικόνες παρουσιάζουν ιστορικό ενδιαφέρον τώρα ειδικά που η χημική φωτογραφία έχει σχεδόν εξαφανιστεί(αλλά ποτέ μη λές ποτέ).
κείμενο: © Κάππα Λάμδα
Ολες οι φωτογραφίες © John Cyr
Advertisements